Raad en college houden Golfjesterreur in stand #Leeuwarden

Het zijn vooral de Golfjes op weg naar coffeeshops die een niet te tolereren overlast veroorzaken in de binnenstad. Laat wethouder Friso Douwstra in de krant noteren. De hamvraag: waarom doen hij en z’n collega’s er niets aan?

Het aantal mensen dat zich per auto meldt in de binnenstad om ‘even’ een jointje te halen is schrikbarend. Coffeeshopbezoekers. Een fors deel van hen rijdt volstrekt onverantwoord, asociaal hard en een deel is er dol op de volumeknop van de geluidsinstallatie in de auto maximaal open te zetten. Een deel staat met stationair draaiende motor de directe omgeving gratis te vergassen. Intimiderend gedrag is een deel van hen niet vreemd. En: het is uiterst populair met de alarmlichtjes aan de auto te parkeren, de suggestie wekkend dat je laadt en lost. Egotrippende opportunisten. Jazeker, ik heb er een bloedhekel aan.

Kwaliteit vitale binnenstad

Verkeerswethouder Friso Douwstra is niet te benijden. Hij voert een niet zelf verzonnen missie uit (het was D66 dat het plan ooit opperde): het autoluw maken van een deel van de binnenstad en dan met name het deel Voorstreek, Eewal, Gouverneurs tot en met Raadhuisplein. Goed idee, ik heb het altijd omarmd en met genoegen bijgedragen aan gesprekken. Maar het is niet eenvoudig en het kost veel tijd tot een voorstel te komen. Terug dus naar de actualiteit van de Golfjes van Friso. Wat zegt het Collegeprogramma over dat autoluwe plan onder het kopje Vitale Binnenstad?

We staan voor een vitale binnenstad met goede voorzieningen.
Een binnenstad waar mensen met plezier wonen, werken,
winkelen en recreëren. Een binnenstad die van betekenis is voor
onze eigen gemeente en ook voor een veel grotere regio van
belang is. Het op peil houden van de kwaliteit van de openbare
ruimte en gebouwde omgeving is een belangrijk voorwaarde
voor een aantrekkelijke binnenstad. In dat kader komen we met
een voorstel om de omgeving van het Gouverneursplein
autoluw te maken.

Kinderen, bejaarden, toeristen

Ik lees het toch echt: “…op peil houden van de kwaliteit (…) is een belangrijke voorwaarde..”. De Douwstra-Golfjes met hasjsjeezers, drugsrunners en drugsuitdelers staan haaks op kwaliteit, want ze veroorzaken CO2-, stank-, fijnstof- geluids- en sociale overlast en zorgen voor onveiligheid in een gebied dat wordt gedomineerd door langzaam verkeer van schoolgaande kinderen, argeloze toeristen en nietsvermoedende binnenstadbezoekers tot bewoners zoals ook de bejaarde mevrouw uit het Sint Antoon die iedere dag achter de rollator haar vaste rondje door de buurt doet.

Remkes

Voor er een voorstel, laat staan een uitgewerkt plan ligt en we aan de uitvoering toe zijn, zijn we op z’n minst anderhalf, twee jaar verder. Middellange termijn dus. Nu heet ik geen Remkes, maar het lijkt mij voor de kwaliteit en leefbaarheid noodzakelijk om op korte termijn maatregelen te nemen.

Voor de wet zijn we in dit land allemaal gelijk. Het is dus op z’n minst kwalijk dat een stadsbestuurder uit honderden stelselmatige wetsovertreders één groep benoemt en aan de schandpaal nagelt. Hoe zit het met illegaal parkerende hotelgasten, met parkeervergunningen frauderende ‘nep’invaliden, met consumenten en o zo belangrijke ‘ondernemers’ die willens en wetens stelselmatig parkeerverboden en verbodsborden negeren. Het is allemaal onbestraft eigenbelang. Dat het niet alleen gaat om Golfjes, maar ook om BMW’s, Mercedessen, Chrysler’s, Audi’s en een hele zwik jonge middenklassers, mag u van mij aannemen.

Kap met kretologie

Het is van de zotte. Van iedereen verwachten we dat hij betaald parkeert in de binnenstad, ook al kom je alleen maar een onsje ham of stukje kaas kopen; van autorijdende drugskopers accepteert de overheid dat die overal z’n vierwieler onbetaald neerzet.

Gelijke monniken, gelijke kappen mijnheer Douwstra. Een wethouder jammert niet via de media, maar onderneemt actie als problemen al jarenlang bekend, camerabeelden beschikbaar, overlegrondes met bewoners zonder resultaat ‘afgerond’ ….en er nog steeds klachten in overvloed zijn.

Het antwoord is strikte handhaving: bonnen schrijven, bekeuren, beboeten. Voor hen die nu nog menen dat dat lastig is, verwijs ik naar de definities van parkeren en laden en lossen. Hoe moeilijk kan het zijn @RaadLeeuwarden? Zet het College aan tot actie, kom op voor kwaliteit in de binnenstad. En Friso Douwstra: kap met kretologie en laat zien dat je het meent, voordat Leeuwarden het Amsterdam van het noorden wordt.

DEFINITIES STILSTAAN, PARKEREN, LADEN en LOSSEN:

Een STILSTAAND VOERTUIG is een voertuig dat niet langer dan nodig stilstaat voor:
. het laten in- en uitstappen van personen.
. of voor het laden en lossen van goederen.

Een GEPARKEERD VOERTUIG is een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen of voor het laden en lossen.

Voor LADEN en LOSSEN is vereist dat het goederen van enige omvang en gewicht van betekenis betreft, die moeilijk anders dan met de auto te vervoeren zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.